Facebook Developers Network

Join MamakSpot Fb Developer Network


New Project unleashed !!!
Build You Own SMS System at home
http://cakesms.blogspot.com

Introduction to MamakSpot



Watch the demo video here

What is MamakSpot ?
A wifi controller. You can control your wifi users using a web based management system.

Features ? You can control the users by
1.by maximum usage hours
2.by expire date
3.by upload/download speed in kbps

How many versions of MamakSpot ?
1. MamakSpot Prepaid Edition
2. MamakSpot Manage Edition

MamakSpot Prepaid Edition ?
MamakSpot prepaid is targeted to people who wants to run prepaid business using Wifi. Admin can create X numbers of prepaid and registered or public users can buy the prepaid for their internet usage.

Mamakspot Manage Edition ?
This is fork from version 1 of MamakSpot. User must be registered first. Admin the, can select which user have the rights to surf the net. Admin simply enable particular user with some credentials like
1. upload/bandwith speed
2. Expiry date
Admin can check every connected user internet history like :
1. When he/she online
2. Number of hours online by day,month,year
3. Total bandwidth downloaded/uploaded
4. Sites visited
Who are the developer for MamakSpot ?
Currently, I'm the only one doing the RnD. From understanding how Radius server works to Web Management Interface. I can be contacted at 014.6412.911 ( Malaysia ) or by email at azril.nazli@gmail.com


Mamakspot V1 is free ( http://code.google.com/p/mamakspot/ )

Wednesday, April 9, 2008

Bahan-bahan untuk tutorial MamakSpot


http://projek-tahun-akhir.blogspot.com

Ilmu tak baik simpan sorang-sorang, he heh.Ok, saya dah bersemangat nak buat tutorial, dan mungkin akan capture pakai video post terus ke Youtube. Tapi kena sediakan bahan-bahannya.

1 unit intel PC beserta 2 network card
2 unit linksys AP WRT54GL
Complete CD Linux Centos 4.6final ( download kat centos.org )..ada 4 keping
8 port hub / switch
Sambungan ke internet

Perjalanan Tutorial
--------------------------
  1. Saya akan mulakan dengan install Linux
  2. Kemudian saya akan setup Linux jadi router supaya client yang connect dari ETH1 boleh surf ke internet ( modem streamyx di sambung ke ETH0 )
  3. Jika berjaya surf ke internet, saya akan teruskan dengan install Apache Web Server
  4. Diteruskan dengan install PHP Scripting language
  5. Dan kemudian, kita akan install MySQL Database
  6. Seterusnya ( part paling penting ), install Free Radius
  7. Kita akan cuba authenticate menggunakan Free Radius
  8. Kita akan setup Free Radius untuk menggunakan MySQL database sebagai storage so, kita boleh add/edit/delete/read user radius guna MySQL
  9. Jika server radius dah berjaya setup, kita teruskan ke setup Coova Chilli ( sangat sangat penting ), Coova Chilli nih lah yg jadi polis check user radius dan supply Captive Portal.
  10. Kita akan setup Coova AP cakap dengan Radius
  11. Akhir sekali, install MamakSpot PHP Script, script nih yang akan control user Wifi

Lepas tuh anda boleh start HotSpot sendiri.

Saya akan buat hujung minggu, kalau takder aral melintang ( biasanya saya akan ke Sepang f1 Circuit layan track day, atau layan Go Kart kat Shah Alam, atau layan Wife saya main Guitar Hero 3...so harap-haraplaa saya takder aktiviti pada hujung munggu )

Azril Nazli
014 6412911

8 comments:

  1. Yerlaa aku......Umbai makan best tak ? Nak gi sana ngan orang rumah aku jalan jalan carik makan

    ReplyDelete
  2. A/kum...nak tanye ckit bole..? mcm beminat la nak buat hotspot ni...tapi takde experience linux nie...tu la pasal... kalau ikut je guide yg ade dlm tutorial ni...rase2nye dpt tak complete kan mamakspot ni..aku prefer yg setup pakai win xp tu.. skrg ni mmg aku just ade background komputer repair je..(ade kedai komputer sendiri kecil-kecilan...& slalu gak pasang streamyx sbb da jadi agent & buat wifi biase2 je la...) tq kalau sudi jawab... -arman

    ReplyDelete
  3. Pi baca new tutorial guna video kat atas. asanya boleh dengan syarat ada minat

    ReplyDelete
  4. w0w bagus skali tapi aku tak tau langsung pasal pc maklumla baru jer guna internet dan komputer cuma tengah dok cari cammana nak buat antenna tarik wifi kat tempat aku termasuk la web nie mungkin rezeki aku dah 1bulan belajar internet dan com ni, cuma tengah cari gimana cara nak tarik wifi jarak 1.5km dari rumah aku nak pakai hardware cammana kalau bole hang tolong aku dan lagi aku pun nak belajar buat hotspot sendiri pasal nak bukak kedai makan pasal kat area aku ada kolej, balik pulau. aku harap hang bagitau cara nak tarik wifi pasal la ni aku selalu p kat hotspot tu sejak tau internet ni, segan gak hari2 p, maklumla nak pasang streamix belum bole lagi banyak payment bulan nak kena bayar ,lagi pun baru jer beli notebook ni, terima kasih kalau hang sudi ajar aku tarik wifi ni dulu

    ReplyDelete
  5. salam
    aku nk tanya macam maner nak kuatkan jarak (range)network
    dr Antenna Omni .Coz aku ada nk wat hotspot
    plz...pening nie dah xder idea dah nk wat camne..?

    ReplyDelete
  6. projek nie dah 6 bulan terbengkalai...
    coz range dia terlalu dekat
    jadi x sampai target laa...
    plz..

    ReplyDelete
  7. pasal hardware, sorry tak dapat membantu. Tapi syaa boleh bagi idea. Apa kata guna WDS 2 atau 3 unit AP

    ReplyDelete